בשנים האחרונות, לא מעט חברות תעופה פשטו את הרגל כתוצאה מהתחרות העזה בשוק התעופה, התנהלות בעייתית או שינוי בהתנהגות הנוסעים לחו"ל. חברות תעופה ענקיות כמו Monarch הבריטית, Primera Air הדנית או Germania Airlines הגרמנית השאירו אלפי נוסעים מודאגים לאחר קריסתן.
לצערנו, ההיסטוריה מלמדת כי תופעה זו תחזור על עצמה גם בעתיד – אז מה בכל זאת אפשר לעשות בזמן פשיטת רגל של חברת התעופה? – המדריך המלא מוצג בהמשך המאמר.
מה לעשות אם חברת התעופה פשטה את הרגל?
כיום, קיים בישראל חוק שירותי תעופה (מכונה גם חוק טיבי על שם יוזם החוק) אשר מסדיר את מערכת היחסים והפיצוי שחברת התעופה נדרשת לשלם ללקוחותיה במקרים של אובר בוקינג, ביטול, הקדמת טיסה או איחור בטיסה.
לצערנו, במקרים בהם חברת התעופה פושטת רגל, לא ניתן להיעזר בחוק שירותי תעופה או בתקנות התעופה האירופאיות (EC 261 Regulation) על מנת לקבל פיצוי על ביטול טיסה.
במקרים אלה, לנוסעים אשר מחזיקים בכרטיס טיסה עתידי של חברת התעופה עומדות 3 אפשרויות עיקריות:
- פנייה לחברת האשראי – נוסעים אשר רכשו את כרטיס הטיסה באמצעות אשראי, יכולים לפנות לחברת האשראי לבקש לבטל את החיוב העתידי. על פי חוק, מדובר על כישלון תמורה מלא כך שחברת האשראי חייבת להשיב את הכספים ששולמו לחברת התעופה. אם לא עברו 14 ימים מיום ההזמנה, ניתן לבטל את ההעסקה בצורה חד צדדית על פי תקנות הגנת הצרכן.
- פנייה לסוכן הנסיעות או החברה המארגנת – במקביל, אם כרטיס הטיסה נרכש באמצעות סוכן או חברה מארגנת ניתן לפנות ולבקש פיצוי או סיוע עתידי. חשוב לציין כי אין חוק אשר מחייב את סוכן הנסיעות או החברה המארגנת להעניק פיצוי כספי כלשהו – אך במקרים רבים, ניתן לקבל פיצוי כלשהו אשר יקל ברכישת כרטיסי טיסה חלופיים ליעד.
- הפעלת ביטוח (במידה ויש) – כיום, ניתן לרכוש ביטוח נסיעות אשר מעניק החזר מלא ברגע האחרון. במידה ורכשת ביטוח מסוג זה, ניתן להפעילו ולקבל את החזר כספי מלא על כרטיסי הטיסה.
לסיכום, החוק הקיים לא מעניק הגנה לנוסעים אשר נפגעים מקריסת חברות תעופה ברחבי העולם. לעיתים קרובות, ישנם דיווחים מקדימים על חברות תעופה אשר נמצאות בקשיים פיננסיים כך שניתן להימנע ממצבים מסוג זה על ידי בדיקה מקדימה טרם הזמנת כרטיס הטיסה.