ענף הבנייה בישראל נשען במידה רבה על קבלנים רשומים – חברות, יזמים ובעלי מקצוע שנבדקו ואושרו על ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. התמודדות עם קבלן שפשט רגל היא סיטואציה מורכבת ומתסכלת עבור לקוחות פרטיים ועסקיים כאחד – משום שכאשר קבלן רשום, אדם או חברה, נקלע לקשיים כלכליים ומגיע למצב של חדלות פירעון, הדבר עלול להותיר את הלקוחות עם פרויקט בנייה לא גמור, נזקים כספיים ואי ודאות גדולה.
יצאנו לבדוק ביחד עם עו"ד טל בייצר, עורך דין לרישום וסיווג קבלנים, מהן הזכויות והצעדים שיש לנקוט במקרים אלה בשביל לצמצם את הנזקים ולשמור על האינטרסים שלכם.
מה המשמעות של פשיטת רגל של קבלן רשום?
כאשר קבלן מוכר נקלע לקשיים כלכליים חמורים, בית המשפט יכול להוציא צו לפירוק חברה או צו להקפאת הליכים, שיקום והבראה לחברה ומרגע זה:
- מוקפאים הליכים משפטיים – ספקים ולקוחות אינם יכולים לנקוט צעדים משפטיים עצמאיים נגד הקבלן לגביית חובות.
- מונה נאמן לנכסים – הנאמן אחראי לרכז את כלל הנכסים והחובות של הקבלן, ולנסות לחלקם בין הנושים של הקבלן.
- המשמעות לפרויקטים בבנייה – העבודות נעצרות, ולעיתים נדרשת החלפת הקבלן כדי להשלים את הפרויקט.
על פי עו"ד טל בייצר, בכל קריסה כלכלית של קבלן רשום הנפגעים העיקריים הם לקוחות פרטיים אשר התקשרו עם הקבלן, חברות נדל"ן המעסיקות קבלני משנה, נותני השירותים שנותרו עם חובות לא משולמים והעובדים של הקבלן אשר עלולים לאבד את מקום עבודתם ואת זכויותיהם הכספיות.
מה לעשות כאשר קבלן רשום פושט רגל?
אם קיבלתם הודעה רשמית או שגיליתם בדרכים אחרות, שהקבלן נמצא בהליך של חדלות פירעון או הקפאת הליכים, עליכם לפעול במהירות, כאשר מומלץ לשכור את שירותיו של עו"ד אשר יוכל ללוות אתכם בתהליך מתחילתו ועד סופו.
לרוב, במקרים בהם קבלן רשום מגיע למצב של חדלות פירעון, אלו הם הצעדים העיקריים שחשוב לנקוט:
- פנייה לנאמן או מפרק – מרגע שממונה נאמן לנכסים של הקבלן, כל הפניות והדרישות הכספיות צריכות להיות מופנות אליו. הנאמן מרכז את כלל החובות ומחלק את התמורה בין הנושים לפי סדר עדיפויות שנקבע בחוק. כדי לשמור על זכויותיך, יש להגיש תביעת חוב לנאמן תוך המועד שנקבע (בדרך כלל 6 חודשים). בתביעה זו יש לפרט את סכומי הכסף המגיעים לך בצירוף חוזים, חשבוניות ואסמכתאות על התחייבויות הקבלן ועל ההפרה.
- בדיקת ערבויות וביטחונות – לעיתים קרובות, בענף הבנייה מקובל כי הקבלן מספק ערבויות בנקאיות או ביטחונות ללקוחות. במקרה של פשיטת רגל ניתן לממש ערבויות אלה מול הבנק ולמשוך כספים מהבנק המעניק את הערבות כדי להשלים את העבודה בשטח. אם הקבלן החזיק בפוליסת ביטוח, ייתכן שתוכלו לתבוע את חברת הביטוח על נזקים שנגרמו לכם.
- מיפוי הנזקים והבטחת המשך הפרויקט – יש לתעד את מצב העבודות בשטח בצילום, בווידאו ובכתב כאשר מומלץ להיעזר במהנדס או שמאי שיעריך את שווי העבודות שבוצעו בפועל, שווי העבודות שנותרו לביצוע ואת הנזקים שנגרמו (אם ישנם). לאחר שהערכתם את הנזקים, עליכם למצוא קבלן חלופי שיסכים להשלים את הפרויקט הקיים. חשוב לבחור קבלן רשום אשר עבר הליכי רישום קבלנים בשביל שיעריך מחדש את העבודה שנותרה, ייתן לכם הצעת מחיר חדשה ויספק לכם חוזה מסודר. חשוב לציין כי במקרים מסוימים, ייתכן שהנזק הכספי והמשפטי יהיה כה גדול, שיהיה עדיף לבטל את הפרויקט ולהמשיך בתביעות נגד הקבלן המקורי.
לסיכום, פשיטת רגל של קבלן היא חוויה קשה, אך אם פועלים במהירות ובאופן מושכל, ניתן לצמצם את הנזקים. על פי עו"ד טל בייצר, רשם הקבלנים אמנם מהווה שכבת הגנה מסוימת – אך, האחריות המעשית להגנה על כספי הלקוחות נשארת בידי המזמינים עצמם, באמצעות זהירות ובקרה נכונה לאורך כל הדרך.